Pikat Anak Dengan Aktiviti Cergas!

Umpan anak anda dengan aktiviti kecergasan yang penuh variasi dan keceriaan. Jangan lupa untuk anda menyertainya juga. Jadilah sebuah keluarga yang akrab malah sihat dan cergas bersama!

Kemajuan di dalam bidang akademik memang penting tetapi pencapaiannya masih dipengaruhi oleh kecergasan fizikal dan mental kanak-kanak terbabit. Apabila kanak-kanak berpeluang untuk bermain di waktu rehat, mereka sebenarnya akan lebih segar dan fokus sewaktu pembelajaran di dalam kelas. Kanak-kanak yang tidak aktif akan cenderung untuk menjadi obesiti dan mudah letih malah kurang kepekaan dalam menerima pelajaran. Justeru sebagai ibu bapa, anda seharusnya lebih prihatin tentang keperluan kecergasan anak anda. Ciptalah ruang riadah yang lebih santai agar minat terhadap aktiviti senaman di kalangan anak anda dapat dipupuk.

Cara cipta keseronokan di luar rumah

1. Jom kunjungi ‘playground’!

Harus diakui, kanak-kanak tak mungkin mampu menolak godaan taman permainan. Buaian, papan gelungsur dan tali hayunan (swing) pasti membuatkan anak anda terus ingin bergerak tanpa dipaksa. Selain itu, permainan membina istana pasir atau sebagainya di dalam ‘sandbox’ juga sangat baik untuk otot lengan. Jangan lupa membawa alatan permainan sampingan seperti layang-layang, bola dan tali skiping untuk menambahkan lagi variasi aktiviti riadah untuk dilakukan bersama.

2. Rentasi halangan mudah

Ajaklah jiran anda sekeluarga untuk satu aktiviti rentasi halangan yang mudah atau mungkin rekalah acara seperti ‘treasure hunt’. Galakkan anak anda untuk menerajui permainan dan menyelesaikan klu yang diberi. Selain membantunya untuk kekal fit, ia juga mampu menjadikan anak anda lebih bertanggungjawab dan peka kepada keadaan sekeliling.

3. Permainan klasik tak kurang hebatnya

Di antara permainan yang boleh dicuba adalah seperti ‘konda-kondi’, ‘teng-teng’, ‘twister’, ‘hullabaloo’ atau pun ‘jengket-jengket’. Aktiviti sebegini bukan saja menyeronokkan malah mampu mengembalikan nostalgia silam anda sendiri. Ia juga mudah dan mampu dimain di laman rumah.

4. Membersih & mengemas bersama

Melakukan kerja rumah menjadi lebih mudah dan menyeronokkan jika ada yang membantu. Untuk itu, aturkan waktu ‘spring cleaning’ setiap dua minggu sekali. Buat satu jadual ringkas dengan menyenaraikan semua tugasan yang bakal dijayakan oleh semua orang di dalam rumah. Anda juga boleh membahagikan tugasan secara berkumpulan seperti tugasan dalam rumah dan luar rumah. Lantik anak anda sebagai ‘ketua’ bagi setiap kumpulan. Jika dilakukan secara konsisten selama satu jam, ia dapat membantu membakar lebih dari 300 kalori untuk satu jam.

sumber



2 Gtau jek:

Bee said...

uitt..boleh di amalkn niii...good info

Lelord said...

@honeyvsbee heheh sila la wat ektibiti

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in