MENGAJAK ANAK MEMASAK BERSAMA

Alam kanak-kanak sentiasa dipenuhi oleh benda baru. Ia suatu proses pembelajaran biarpun usianya baru setahun jagung. Jadi, sudah pasti banyak perkara yang mahu dicubanya termasuklah membantu ibunya memasak dan menyediakan hidangan di dapur. Ini biasanya dilakukan oleh anak perempuan. Namun, peranan anda sebagai ibu amat penting bagi memantau keselamatannya. Panduan berikut boleh dimanfaatkan.

Buat pemantauan
Pemantauan berterusan perlu dilakukan untuk menjaga keselamatan anak anda tidak kiralah anak anda itu sudah mahir di dapur atau tidak. Sentiasalah memerhati gerak gerinya ketika di dapur. Tegur dengan segera jika dia melakukan kesilapan.

Tetapkan peraturan
Gunakan ayat yang ringkas dan mudah difahami untuk membuat peraturan keselamatan yang perlu diturutinya. Terangkan kepada anak semua peraturan itu. Jika anak anda enggan ikut peraturan, bermakna dia masih belum bersedia untuk bersama anda di dapur.

Sesuaikan waktu
Bukan semua waktu memasak sesuai dilakukan bersama anak, lebih-lebih lagi jika anda berada di dalam keadaan yang tergesa-gesa. Mungkin anda tidak dapat memantau anak. Mungkin juga dia akan melakukan kesilapan hingga menyebabkan kecederaan dirinya. Pastikan suasana dapur dalam keadaan selesa semasa si kecil membantu anda di dapur.

Penjelasan ringkas
Kanak-kanak hanya akan merasa seronok jika dapat membantu ibunya di dapur tanpa memikir kan bahaya yang mungkin dihadapinya. Jadi, sebelum memasak terangkan kepadanya akiba t jika dia main-main atau tidak serius.

Nilaikan kelayakan
Tidak semua anak kecil boleh dibenarkan berlegar bebas di dapur apatah lagi jika anda sedang memasak. Nilai sejauh mana anak anda dapat membantu anda di dapur. Jika dia masih terlalu kecil, sukar dipantau dan tidak betah duduk diam lebih baik jauhkan dia dari ruang dapur.

Bantu dan ajar anak
Jika anak anda baru belajar menggunakan perkakasan dapur atau memotong bawang, bantunya terlebih dahulu. Peralatan seperti pisau membahayakan dirinya. Pemantauan daripada anda dapat mengelakkan kecederaan.

Tugasan bersesuaian
Jika anda mahu memberikan sebarang tugasan kepadanya, lihat dahulu sejauh mana kebolehann ya. Lihat kepada usia dan kemahiran yang ada padanya. Jika anak anda itu rendah dari pada ketinggian dapur dan masih belum pandai mengguna kan senduk, usahlah sesekali memin tanya mengacau gulai di dapur

sumber


Nak tengok najlaa masak klik je kat bawah tu

4 Gtau jek:

nur said...

wah.. tecik tecik da pandai ye besau2 besau ley jadi chef
ALL IN ONE

honeyvsbee said...

oit masak yer...pandainyerr

Ena said...

ni mesti nanti pandai masak cam mama nya jugak.. hihi.. comel je.. ;D

mzhany said...

waaa bagushnya najla tolong mama eh...gud gurlll....

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in