Menu Malam Kami...Ayam Panggang Serai

Kelmarin singgah blog KakNor nampak dah ayam yg cantik jelita
So ari ni lah penentu segalanya yek
Tapi cam kurang berseri lak ayam panggang serai aku ni
Xde kaler kan..carrot abis hehheehe
Aku boh kentang ngan bawang tp bahan perap sumer ade la
Huhuhu kicap manis xde stok...eily aku masih menanti
Seb bek la ade kicap indon..Kecap Manis BANGO :)
Resepi nun kat bawah

Lihatlah donia...
Ayam Panggang Serai aku yg hitam manis ni
Aku bakar lama sket mmg nak kasi hitam menawan
Jangan lak korang igt aku lupe sampai rentung ayam ni
Makan ngan nasi putih jek
Takyah lauk lain karang x feel
Tapikan aku boh la sos nando's tuk dicicah
Pehhh sehingga menjilat jari


RESEPI AYAM PANGGANG SERAI

Bahan-bahan
1/2 ekor ayam
*1/2 labu bawang putih
*2 inci halia
*1-2 batang serai
1 sudu makan lada hitam - tumbuk kasar
2 sudu besar kicap manis
1-2 sudu makan madu
garam sedikit
lemon
butter - potong kecil @ minyak zaitun
kentang, carrot, bawang besar - potong empat

Cara-cara
Blend bahan bertanda * dengan sedikit sahaja air asal berpusing.
Campurkan bahan blend dengan kicap, lada hitam, madu, sedikit garam dan juga perahan lemon sedikit. Gaul.
Lumurkan pada ayam dan baki rempah lumur pada carrot, kentang dan juga bawang. Masukkan dalam mangkuk tahan panas. Perap sekurang2nya 2-3jam atau semalaman.
Panaskan oven. Selitkan potongan butter di celah2 ayam. dan bakar suhu 180 selama 1jam atau sehingga ayam masak. Setiap 15-20min jirus2kan air ayam ke atas ayam supaya permukaan atas tidak terlalu kering dan juicy.

9 Gtau jek:

Nana said...

sedap nye beb
lapo aku ni

Ena said...

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhh..

nampak sungguh mabeles.. huhu..

nieda said...

wow..sedapnya..meh pos kt sini sikit.

Anawahid said...

tau la ngko tu itam manisssss... ayam pon nk itam manis gak ker... heheh...

Marsha~ said...

tak sangka pulak ek kau ni terer gak masak... huhu

Afizz said...

wah...! nasib baik pandang gambar tu lepas makan..kalau tak dah meleleh dah air liur...mesti sedap! :D

Mamamya said...

uiks...mmg m'goda lah...

"hitam2 si tampok manggis,sungguh pun hitam ku pandang manis...."

ekekekeke...apa kene mengena la ini cerita sama ini pantun..wakakaka...layannnnnnnnnn.. ^____^

Gayahspears said...

akak Lela.. gayah nk try buat.... sedpnyer :( huhu

tiefazatie said...

wah!!sis..bestnye nie..nak gak...hihi

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in