Bakso Aku Namanya

Sambil membelek2 blog mencari menu ape nak jamu tekak
Adeh dah tatau le nak masak mende
Memang sesuweii la aku masuk Group Mummy Buntu Masak @ Doha ni

Jeling-jengah kat blog kazen aku AnaWahid
Dia wat bakso, hah ok la tu...wei aku kopipes jek
Lagipun aku ade mende ni
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Taugeh ngan kobis pun ade
Bihun mmg melambak
Layan aje la
Bola2 tu aku guna daging burger jek

Ekekekkee lupe lak nak tabur daun bawang
Pucat lesi jek BAKSO AKU ni
Tapi bleh tahan gak rasanya
Aku penah makan bakso kat Restoren Jakarta
Semangkuk tu mahal gak reganya..aku rasa cam belas2 gak
Bihun pun sket jek...tak kenyang hahhaha
Hehehhe doha pun ade tau kedai makan indon, kedai runcit pun ade
Kalau nak beli tempe or tauhu kat kedai jakarta le tempat dituju


Bahan-bahan

Bebola daging
•400 gm daging lembu kisar (hehehe aku guna 2 keping daging burger)
•2 biji bawang merah diracik halus
•2 ulas bawang putih diracik halus
•sedikit lada sulah
•1 sk tepung ubi / jagung
•2 sb telur (1/2 biji)
•sedikit garam

Kuah
•2 biji bawang merah dihiris
•*2 ulas bawang putih
•*1/2 inci halia
•*1 sk lada putih biji.
•1 batang serai diketuk
•1 sb pati daging / ayam
•sedikit serbuk lada sulah
•Garam n perasa

Cara -cara
1.Utk bebola, gaul semua bahan utk bebola. bentukkan bulat (ikut suka nak besar camana)
2.Siap buat bebola ketepikan dulu.
3.Utk Kuah, tumbuk bahan bertanda *. Kemudian panaskan minyak dan tumis bawang merah hingga garing. Masukkan bahan yg telah ditumbuk tadi dan serai. Biar garing n naik bau, masukkan air. Masukkan pati daging, serbuk lada sulah, sedikit garam n perasa.
4.Bila mendidih masukkan bebola yg telah siap dibentuk tadi. Bila bebola timbul maknanya bebola dah masak dan sedia tuk dihidang...
5.Boleh gunakan mee kuning atau bee hoon.
6.Biasanya bakso dihidangkan dgn taugeh dan hirisan kobis halus..
7.Bakso sedap dimakan dgn lada n bawang putih yg ditumbuk... berasingan dgn kicap... Kicap yg diguna ialah kicap ABC. kat indonesia mcm tulah.....


3 Gtau jek:

Anawahid said...

hahaha... membakso gak kau eh lod... muhahahaha.... uih.. tu past bakso eh... ok jek guna dging beger lam keadaan darurat nih.. wakaka

Lelord said...

@Anawahid hahhaha senang jek kan...aku x daya dh nak pikir nak bg eri makan ape :)

BIONIC WOMEN said...

wahhh..bakso daging berger namanya..haaha..sedap jer nampak hehehe...teringin plak ase nak makn bakso

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in