SAYONARA MATA PANDA!

Eyes are the window to the soul.

Sebuah renungan yang dalam seolah mampu berkata-kata biarpun di mulut terkunci, bisu seribu bahasa. Namun, mata yang berkuasa menuntut lebih tinggi perhatiannya. Pelbagai masalah kecantikan lebih mudah terlihat dikawasan bawah mata kerana ia merupakan kulit yang paling tipis, sensitif dan kurang lembapan berbanding kulit dibahagian lain.

Dalam sehari, otot-otot di sekeliling mata akan bergerak sekurang-kurangnya sebanyak 100 ribu kali. Pergerakan buka-tutup tanpa henti, faktor keturunan, peningkatan usia serta masalah kekurangan tidur pasti meninggalkan petaka yang besar terhadap kecantikan mata, khasnya kesan lingkaran gelap dan sembab seperti mata panda! Penggunaan krim mata termahal sekalipun belum tentu dapat menyelesaikan masalah ini jika anda gagal mengesan punca-punca yang menyebabkan ia berlaku.

FAKTOR MATA PANDA

1. stres

2. diserang penyakit

3. kekurangan nutrisi tertentu

4. diet yang terlalu ketat

5. paparan sinar UV

6. penuaan

PENYELESAIAN

1. Mata panda biasa

Dapatkan istirehat dan tidur secukupnya. Sesekali, apa salahnya memanjakan mata dengan meletakkan uncang teh terpakai atau timun untuk merehatkan kawasan kulit yang nipis ini. Anda juga boleh melakukan urutan ringan menggunakan hujung jari hantu untuk mengurangkan kesan mata panda.

2. Mata panda kerana masalah pembuluh darah

Ketika tidur, tempatkan kepala and alebih tinggi sedikit dari dada. Ini dilakukan untuk mengurangi kemungkinan darah berkumpul di bawah mata. Penggunaan masker mata yang dingin atau uncang ais juga berkesan untuk mengecilkan saluran darah di bahagian ini. Selain itu, pilih krim mata harian dari formulasi kafein.

3. Mata panda kerana alahan

Pastikan anda mendapat nasihat doktor sebelum menggunakan sebarang krim mata. Pakar mungkin akan mengesyorkan ubat antihistamin bagi mengurangi kesan yang ketara. Begitu juga jika berkulit tipis, dapatkan krim mata yang berformulasi kolagen seperti retinol dan sapukan vitamin C untuk mencerahkan warna kulit.

4. Amalan diet

Amalkan pengambilan coklat hitam yang kaya dengan flavonol serta makanan yang kaya Omega-3 seperti salmon dan kacang walnut.Makanan-makanan ini dapat membantu untuk memperbaiki perjalanan darah yang lancar kekulit. Pastikan juga diet harian anda seimbang dengan pengambilan sayuran dan buah-buahan segar!

sumber

p/s: huhuhu dulu masa kije cenggini le....balik kije lewat, tido x cukup :(


Jom join Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!Jom kite klik2

12 Gtau jek:

lina said...

wah bagus share info ni :) boleh la letak timun balik kiji nnt :)...so apa macam dh boleh tidur dh...take care

Lelord said...

@lina hahahhaa ni abru bgn tido arrr, dpt le beberapa jam. jap g nak check in dapo wat bekpes

Mama Hanim II said...

tip bagus ni.. mcm iklan tv skang ni,' Babai mata panda'. hehe..

Ena said...

ena pun ada gak kdg tu.. tapi yg merisaukan adalah garis2 penuan semakin jelas di bawah mata.. uhuhuhuhu.. tua sangatkah??? aiyakkkkk...

♥MiZz-siHa♥ said...

bagus info nie..
dl slau gak dpt mata panda nie..

zaidah said...

SELALU JUGAK MACAM TU....TERIMA KASIH LELORD INFO BERKENAAN...KLU GARIS2 PENUAAN MACAM MANA...

Black_roses92 said...

best info ni.. sy n kawan2 selalu paggil org mata panda if org tu tak cukup tido.. hehe

Lelord said...

@Mama Hanim II ekekkee ada ek iklan

Lelord said...

@Enaadeh2 garis2 penuaan yek..ada gak uwaaaa x lama lg tambah usia ni

Lelord said...

@♥MiZz-siHa♥ hahaha ramai rupanya bermata panda

Lelord said...

@zaidah huhuhu zai pun cam ena gak..nanti kita skodeng ada x tip2 tuk garis penuaan

Citarasa Rinduan said...

kak

ayu adalah pesakit glu coma..
akan buta secara perlahan2..

memang menakutkan.. tapi ayu ambil sebagai satu cara yang terbaik utk diri ayu..

so... asal rasa lain macam mataku.. ayu akan tutup dan rehat beberapa minit..
kalau tak elok.. ayu akan buat tidur....

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in