Lebihkan memberi, kurangkan meminta

Kebiasaannya, kita cuma memberi setelah adanya ungkapan permintaan. Memang selalunya begitu, namun nilainya berbeza jika pemberian itu lahir sama sekali tidak daripada permintaan. Pemberian yang tidak diminta itu muncul sebagai suatu keikhlasan melalui kepekaan yang tinggi. Mungkin tidak ramai di antara kita yang memberi tanpa diminta. Maknanya tanpa diminta, pemberian sudah mendahului. Sehinggakan tidak pernah sama sekali terfikir oleh si penerima.

Begitulah dalam kehidupan kita seharian, di mana kerap Allah S.W.T membuktikan janji-Nya dengan cara sederhana. Sebuah pemberian tulus, akan dibalas dengan pemberian lebih bernilai malah dengan nilaian berlipat ganda.


Misalnya, ketika kereta yang kita pandu berpapasan dengan kereta lain, keikhlasan membimbing kita untuk memberikan laluan. “Silakan!” ucapan itu spontan keluar melalui sebuah isyarat. Hinakah kita kerana mempersilakan orang lain jalan lebih dulu. Justeru sebaliknya, pemandu lain serta merta mengangkat tangan, tanda penghormatan yang spontan.


Juga hinakah kita ketika terlebih dulu memberi salam kepada saudara kita. Justeru, yang kita dapatkan lebih baik daripada yang kita beri. Bukan sekadar jawapan salam yang menyambut, kita juga menerima senyum dan lambaian tangan. 


Begitulah nilai sebuah pemberian di sisi Allah s.w.t. Infak yang keluar daripada kantung seorang mukmin, diumpamakan seperti benih. Daripada benih itu menjadi pohon kebaikan yang tumbuh besar dan akhirnya berbuah.


Kehidupan manusia tidak pernah luput daripada meminta. Sedar atau tidak, kita memerlukan orang lain untuk memberi sesuatu yang kita perlukan. Sejak lahir, kita meminta banyak daripada ibu. Mulai dari makanan, minuman, perlindungan, dan belaian kasih sayang. Ungkapan memintanya juga tidak kedengaran enak : menangis. Itulah bahasa meminta pertama manusia.


Mungkin, inilah tabiat dasar manusia: selalu meminta. Mulai lahir, masa anak-anak, dewasa, dan akhirnya tua. Lagi-lagi, manusia meminta. Di akhir hayat pun tangis mengungkapkan bahasa asalnya ketika lahir: meminta. Manusia menangis kerana merasa tidak mampu mengurus dirinya sendiri, menjaga isteri, dan membiayai anak-anak. Kita menangis sebagai ungkapan meminta kepada orang lain.


Kalau suasana semula jadi saja manusia sudah selalu meminta, kenapa harus dibiasakan untuk meminta secara sengaja. Meminta dan terus meminta. Ada logiknya orang berkata, semakin kecil pengeluaran akan memperbesar kemasukan. Kian jarang memberi, simpanan semakin mapan. Mungkin itu sebabnya menjadikan orang enggan memberi.


Benarkah seperti itu? Dari sudut kebendaan, itu benar. Tapi, bukankah kehidupan tidak semata-mata kebendaan. Bukankah kebahagiaan, kesedihan, dan kekecewaan kadang-kadang tiada hubungan dengan kebendaan. Ada bahagian lain dalam diri manusia yang tidak boleh disentuh kebendaan. Itulah kepuasan hati. Tiada satu pun harga yang dapat membeli kepuasan hati.


Bersyukurlah mereka yang Allah s.w.t cabut dalam hatinya rasa kikir. Setiap kali memberi, saat itu juga ada kepuasan terlahir. Puas dan bahagia dapat meringankan beban orang lain. Puas menatap senyum orang-orang yang memerlukan.Allah s.w.t. berfirman, “… Dan siapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang-orang yang beruntung.” (Al-Hasyr: 9)

Sumber:MW

2 Gtau jek:

ct N honey said...

hanya allah tempat kita meminta...

puanbee said...

bagus entri ni beri kesedaran , kurang kan meminta kan .. ikhlaskan hati utk memberi

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in