MAMI PERLU TAHU : Tangan Kanan atau Kidal

Kecekapan bayi menggunakan tangan kanan atau tangan kiri berkembang dalam masa beberapa bulan pertama selepas lahir, apabila salah satu bahagian otaknya semakin dominan. Jika bahagian kanan otak berkembang lebih awal, maka dia akan cekap menggunakan tangan kiri. Begitulah sebaliknya. Bayi anda mungkin lebih suka menolehkan kepalanya ke kanan sejak lahir lagi. Kini mungkin dia gemar menggunakan hanya sebelah tangan sahaja. Jangan sekali-kali mencuba menghalangnya daripada menjadi kidal. Ini akan mengakibatkan kesan psikologi dan masalah membaca serta menulis kelak.


p/s: Najlaa kidal dan aku tak paksa dia utk tuko ke kanan. Bab makan tu jek aku kena tegur


Jom join Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!Jom kite klik2

22 Gtau jek:

norhidana said...

selalunyer kalu kanak2 yg kidal ni msti bile besar dia kretif kak... sbb adik dana ada sorang je yg kidal... dia nyer kretif dlm seni2 mmg lain dr kami2 yg tak kidal...

pastu dia nyer matematik n seni mmg teror... sbb dia akan gune otak sebelah kanan ngn lbh kerap itu yg dia lain...

puan nina said...

oh..macam tu..tq utk info ni!

kak,kalau akak bagi ape-ape barang kat dia, memang dia amik pakai tangan kiri ke?

nieda said...

anak saya pun lefthanded

Lelord said...

@norhidana aah akak pun ada baca pasal kidal ni kreatif

Lelord said...

@puan nina aah mmg tgn kiri, mkn pun kalau dah tegur soh guna kanan tetina jek nanti kiri balik. Selalu akak akan ckp kat dia makan jaja kena guna tgn kanan tau..huhuhu angguk2 je pala

Lelord said...

@nieda hehehe cam lela kan..adik beradik ada 3 org kidal, papa najlaa lak 2-2 tgn leh guna

ijam ismail said...

comel!

Zyash said...

hehehe...btl2...zyash setuju..mase tgh tumbesaran dia ne, jgn bnyk'n perkataan don't kat anak2 kiter....(ceh3...mcm dah ade anak plak...huhuhu)

puan nina said...

ooo..sebab kite bagi barang kan,mesti dia amik pakai tangan kiri..rase macam tak elok la pulak kalau orang bagi barang dia amik pakai tangan kiri..jadi kite pun soh dia amik pakai tangan kanan..

sekarang dah tau,tak payahla nak halang lagi..tq =)

Lelord said...

@ijam ismail hehehhee

Lelord said...

@Zyash huhuhu btul2 akak setuju cuma cara kita kena betul la nak gtau apa2 yg xleh dibuat

Lelord said...

@puan nina danial pun kidal ek nina

puan nina said...

setakat yang kite nampak la..amik barang ke pegang ke semua tangan kiri..makan masih bersuap lagi.hehe

mommyYen said...

huhu..cute anak dara ni guna tgn kidal..xpe ling,biar ikut kecekapan dia sendiri..

Zakiah_MamaAdamz said...

2 Adamz pun kidal...aktif & kreatif sama naik. dua2 suka melukis...sy biarkan je...

tieha ismail said...

haaa btol2...biasanya kalo kidal, dia ni seorang yg kreatif plus cerdik...itu kelebihan dorang....

mzhany said...

oo najla kidal eh.. tp betul gak tang mkn tu kena la tegur kan...pastu time amek barang org hulur/bagi....

Shiela Latif said...

bagus gak ling...kidal ni banyak kelebihan :)

suha said...

cuba ajar dia guna dua2 tangan tok menulis (^_^)

saya ada gak kwn kidal tp part menulis,dua2 tgn die leh guna hehe

Nur Hawa Mohd Zin said...

wah...adik bongsu awe pun tangan kidal kak..wktu kecik puas betul kan dia..heheh..kalu dia menulis kita susah nak tgk..

Bionic women said...

memang kekadang plik sangat ngan parent yg terlalu takut bila anak kidal...asalkan kita betulkan bab yg makan tu sudahlah kan??/
bukan buat salah pun..hehe

lina said...

salam - lina tangan kiri..ingat zaman sekolah selalu kena pukul dengan cikgu bila menulis tangan kiri....sampai tahap tak nak pi sekolah....sampai hari ni ingat la cikgu nama hasmah garang betul....last2 sbb takut punya pasal cuba juga la tulis guna tangan kanan. Harap2 tak ada lagi cikgu cam tu sekarang ni....kesian anak2 yg mmg telah ditakdir kan oleh ALLAH menulis menggunakan tangan kiri. :)

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in