Akhirnya...Bakar Berempah Harum Juga

Hehehehehe mau tak terbakar aku...
Selang bape ari kuo lak status kat FB

Huishhh asik ngan bakar rempah harum aje kan
Takleh jadi ni
Aku nak gakkkkk
Oleh kerana aku x makan sgt ikan pari
Pastu lak cam xde jek siakap kat Doha ni
Sotong pun ok kan ekekekee
Maka jadilah Sotong Bakar Berempah Harum

Ni sotong lom bakar yek
Seb bek ada foil kalau x nak bungkus camne
Mahap le sempat snap sebelum bakar jek
Pehhh mmg harum mewangi beb
Semerbak baunya
Dengan segera makan ok
Terbaekk la...mmg sedap wei
Lengkali nak cari ikan la pulak

Korang sumer try la
Gerenti ni mmg mabelesss


Aku ikut resepi di bawah....tukor je dari pari ke sotong
SOTONG BAKAR BEREMPAH HARUM

resepi asal: kak dayang

sumber: kak nor

Bahan-bahan :
1 ekor ikan siakap (dibersihkan)
aku buat 10 ekor sotong
1 helai daun kunyit (diracik/dihiris halus)
2 helai daun limau purut (diracik halus)
bahan-bahan dikisar bersama :
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 batang serai
1 helai daun limau purut
3 kelopak bunga kantan (dihiris terlebih dahulu)
1 sudu makan cili giling (boleh ganti dengan cili api jika suka)
1 sudu besar rempah kari ikan
3 sudu makan air asam jawa
1 sudu besar kicap pekat
sedikit belacan bakar
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
ekekeke xde di dapo aku
gula dan garam secukupnya
sedikit air

Cara-cara :
Panaskan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis bahan-bahan kisar hingga terbit bau. Tutupkan api.
Sementara itu, sediakan kertas foil dan dulang pembakar. Letakkan ikan di tengah-tengah kertas foil. Tuangkan kesemua perencah tadi di atasnya. Taburkan hirisan daun limau purut dan daun kunyit dan balut dengan kemas. Perapkan sebentar lebih kurang 15 minit.
Kemudian bakar ikan sehingga masak.


Jom join Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!Jom kite klik2

12 Gtau jek:

G3-lina said...

taknak bagy resepi kE???

Citarasa Rinduan said...

peeh.. tak boleh jadi,.. nak buat gak,,,,,,,,,,,,,

Nur Hawa Mohd Zin said...

wah berlawan-lawan ye..hehe

Lelord said...

@G3-lina klik jek kat link pari bakar rempah harum tu

Lelord said...

@Citarasa Rinduan ekekekeke ayu dh terbakar

Lelord said...

@Nur Hawa Mohd Zin lawan ke arah kebaikan perut wakakakaa

My Bloggie ! said...

betul-betul sedap kan kak . hehe bakar2 jgn x bakar.

mamalieyna said...

waah masing2 dh tunjuk terror ni berharum bagai..hee~ eina je blm try2 lagi..dapnyer..

::Hanyll:: said...

wow rempah tu bleh jadi harum eh?mcm gojes je bunyinye ye..nt rajin 2 saya nk try la..ikan pari masak rendang sodap dengan bakar cicah air asam..nyum2~aish!

Ciklinn said...

kikikiiki tak tahan godaan yerk... aku pun tak tahan gak tgok ikan ko ni

Mamamya said...

sedap kan...ayah aku pun kata sedap...siap nak jual masa bulan pose nnti...klu ayah kata sedap...mmg betul sedap tuh....

aritu pun aku buat sotong jugak...ikan kembong pun dah penah try...mmg terbaekkkk lah....tq to kak dayang n kak nor.....

nak gak try dgn siakap....

eB ezrin said...

fullamak, dh makin rajin masak nih... leleh u... :)

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in