Kerisi Goreng Berempah

Gara-gara ternampak gambo yg amat menyelerakan kat blog SecubitGaram
Menyebabkan aku pun berkobar nak carik ikan kerisi
Selalunya kerisi ni wat masak taucu xpun goreng biasa garam kunyit tu jek
Kali ni kita wat kerisi goreng berempah
Wat skali sambal belacan...nyummmm
 Kobis masak lemak putih tak ketinggalan



KERISI GORENG BEREMPAH
resepi : DayangJack@DapurKu SaYang
sumber: KakNor Secubit Garam

Bahan-bahan :
4 ekor ikan kerisi sederhana (dibersihkan)
3 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 inci halia (ditumbuk)
1 sudu makan serbuk kari ikan
1 sudu makan serbuk kunyit
1/2 sudu makan cili serbuk
garam secukup rasa
1 tangkai daun kari


Cara-cara : 
Gaulkan bahan-bahan di atas hingga sebati dan perap selama 30 minit. Kemudian gorenglah hingga keemasan atau hingga masak. Angkat dan toskan. Hidangkan bersama nasi putih.


11 Gtau jek:

Anum said...

sedapnya jom try

eB ezrin said...

part sambal tuh wow. color dier.. nalla :)

shiela latif said...

wadoiii aku tau seddapp tu ling...dari teksture and color (ceh!!) sambal ko jek aku dah tau sedappp ling...mata aku mmg takleh tengok sambal macam tu rasa telan gitu pon sodap

Lelord said...

@Anum sedappp sila try hehehe

Lelord said...

@eB ezrin nyummmm sambal beshhh

Lelord said...

@shiela latif bersungguh aku menumbuk sambal belacan ni...kalau ikut aku senang je masuk blender...tp lakiku suka sambal belacan cenggini..yg halus2 x best

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

goreng berempah pekena plak ngan cili dia..sedapnya..:)

ADEEYA said...

Emmmm , cedapnyaaaa... Dah lama tak makan ikan tiba2 nak lah plak bila tengok gamba ni. Sobssss *rasa nak balik ruma je.

dieya said...

Wahhh sodap tuh!
Balik melaka nnt buat yek.. Nnt dieya dtg makan hehehe

Chekgu Azrine said...

nak cubala nanti...

norhidana said...

goreng garing,mkn ngn sambal belacan ulam timun ngn nasi pns pun dh ckup...dpt lak air sirap ice...wallah

simple je tp nikmat... heheheh

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in