Cantik Di Hati

"Ketika aku menjadi pemaaf dan tidak mempunyai rasa dengki, 
hatiku lega, jiwaku bebas daripada bara permusuhan. 
Ketika musuhku lewat di hadapanku, aku sentiasa menghormatinya. 
Semua itu aku lakukan agar aku dapat menjaga diriku daripada kejahatan. 
Aku tampakkan keramahanku, kesopananku 
dan rasa persahabatanku kepada orang-orang yang aku benci. 
Sebagaimana aku tampakkan hal itu kepada orang-orang yang aku cintai. 
Manusia adalah penyakit 
dan penyakit itu akan muncul bila kita mendekati mereka. 
Padahal menjauhi manusia bererti memutuskan persahabatan."
– Wasiat Imam Shafie

3 Gtau jek:

Kalamhati said...

Subhanallah indah sungguh wasiat ni..sgt2 terkesan

RHI said...

mampukah kita menjadi pemaaf? InsyaAllah

Unknown said...

thanks atas renungan.. snetiasa bersyukur ada sahabat sentiasa ingat mengingati

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in