Selamat Hari Jumaat kengkawan

Keistimewaan Hari Jumaat

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

“Sebaik-baik dan semulia-mulia hari terbit matahari padanya ialah hari Jumaat.” (Hadis diriwayatkan oleh Abu Daud)

Tidak diragui lagi bahawa sebaik-baik hari bagi orang Islam adalah Jumaat. Pada Jumaat, Allah menciptakan Adam sebagai manusia pertama di muka bumi dan Allah menurunkannya ke bumi juga pada Jumaat.

Pada hari itu jugalah Allah terima taubat Adam yang melanggar larangan-Nya ketika di syurga. Adam wafat pada Jumaat.

Berdasarkan banyak keterangan hadis sahih, diyakini kiamat akan terjadi pada Jumaat. Itulah hari kita bertanggungjawab atas segala amal baik dan buruk yang selama ini kita perlihatkan atau sembunyikan ketika hidup di dunia.

Pada hari itu juga kita akan sengsara dan menyesal untuk selamanya atau sangat bahagia untuk sepanjang masa.

Selain itu, banyak lagi peristiwa penting yang berlaku pada Jumaat yang meninggalkan sejarah untuk kaum Muslimin antaranya kemenangan Nabi Muhammad SAW dalam perang Badar dan sekali gus dapat memasuki kota Makkah.

Sementara pasukan Salahuddin Al-Ayyubi beroleh kemenangan dalam pertempuran Hittin dan berjaya membebaskan Baitulmaqdis daripada cengkaman orang Kristian. Peristiwa lain tidak kurang penting untuk diingati ialah berhasilnya Umar Al-Khattab menyelamatkan kota Palestin.

Kemuncak kepada kemuliaan, keagungan dan kebesaran Jumaat ialah apabila Allah mewajibkan solat fardu Jumaat bagi lelaki sementara hari lain mereka diwajibkan menunaikan solat Zuhur.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Solat Jumaat wajib bagi setiap Muslim, dilaksanakan secara berjemaah kecuali empat golongan iaitu hamba sahaya, orang perempuan, anak kecil dan orang yang sakit.” (Hadis riwayat Abu Dawud dan Al-Hakim)


2 Gtau jek:

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in