Tulang Rapuh : Cegah osteoporosis dari awal


Anda mengalami rasa sengal-sengal tulang? Ada masanya anda mudah letih dan terasa sakit yang keterlalua jika terjatuh. Adakah ia penangan osteoporosis?

Kebanyakan orang hanya tahu osteoporosis disebabkan kekurangan kalsium dalam tulang. Ia hanya akan menyerang golongan tua sahaja. Tanggapan tersebut sama sekali tidak benar. Malah, osteoporosis boleh menyerang golongan muda seawal usia mencecah 30 tahun! Kenyataan ini harus diambil kira oleh semua pihak bagi memperoleh kesihatan tulang yang baik sejak dari peringkat awal lagi kerana kajian mendapati osteoporosis bukanlah satu masalah bagi golongan tua semata-mata, malah ia juga semakin menular dalam kalangan golongan muda.

KENALI APAKAH OSTEOPOROSIS
Mungkin ramai yang masih tertanya-tanya dan tidak mengetahui tentang osteoporosis. Apa sebenarnya penyakit ini? Apabila berlaku bone lost, maka struktur tulang akan menjadi rapuh dan mudah patah. Biasanya osteoporosis dikaitkan dengan golongan tua terutamanya wanita yang berusia 60 tahun ke atas. Penyakit ini menyebabkan tulang mudah patah terutamanya di bahagian bahu, pergelangan tangan, tulang belakang, dan tulang pinggul. Malangnya penyakit ini datang menyerang tanpa sebarang tanda dan apabila sudah dikenal pasti, ia sudah pun berada di peringkat bahaya.

Secara keseluruhan, tubuh manusia disokong kuat dengan tulang rangka. Bayangkan apakah akan terjadi sekiranya tubuh tanpa tulang? Ia umpama belon tiada udara, begitulah keadaan tubuh kita. Tubuh manusia terbentuk daripada 206 tulang dan merupakan tisu paling kompleks dalam tubuh manusia. Tugas tulang adalah untuk melindungi dan menyokong bentuk tubuh seseorang. Tulang rangka menyimpan 99 peratus kalsium tubuh dan merupakan pusat pengeluaran sel darah. Ia nampak keras tetapi sebenarnya tulang terdiri daripada tisutisu hidup.

Terdapat dua jenis tulang (bersifat keras)iaitu:1. Cortical (tulang di bahagian luar)
2. Trabecular (tulang di bahagian dalam)

Tulang-tulang ini dipenuhi dengan kolagen dan mengandungi mineral seperti kalsium dan fosfat. Tulang akan melalui kitaran tersendiri yang disebut proses pembinaan atau pengeluaran semula (remodelling). Dua sel penting yang memainkan peranan dalam proses pembentukan dan penyingkiran tulang disebut sebagai sel osteoblast dan osteoclast. Osteoblast membina tulang manakala osteoclast pula menyingkirkannya ke dalam aliran darah.

Pencegahannya :
1. perbaiki gizi pada makanan dan minuman yang mencakupi gizi lima sempurna yang mengandungi cukup kalsium untuk pembentukan kerangka tulang yang kuat.
2. olah raga yang teratur menjamin tulang dan otot tetap kuat.
3. usahakan untuk mendapatkan sinar matahari selama 30 minit dalam seminggu, untuk metabolisme vitamin D yang dapat membentuk struktur tulang yang kuat.
4. hindari makanan dan minuman yang dapat menyebabkan hilangnya kalsium dari tulang, seperti : daging berlemak, kopi, minuman keras, garam, ubat-ubatan, dan rokok.

Nak tau cara atasi tulang rapuh? SINI

Active Image
Active Image

4 Gtau jek:

Anum said...

sangat berguna

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

kurang minum susu (kalsium) bkn tulang jer bleh rapuh, gigi pun selalu sakit..

sue zainun said...

saya minum anlene :) xsedap pun susunya tapi disebabkan family mmg ada masalah tulang makanya terpaksalah ditelan jugak..takut2 tua nanti ada problem..

norhidana said...

heheheh pasni kene try susu oatmilk nih... dh la saya jenis yg tak gemar susu heheheh

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in