Nasi Ambeng

Assalamualaikum semua
Salam ceria, salam 1 Malaysia 
Hai..hai..hai..warga Malaysia di Qatar

Tanpa melengahkan masa nak menayang Nasi Ambeng
Korang jangan salah sangka lak bukan niat nak menayang benonya
Tapi untuk simpanan hari mendatang
Aku bukannya la pandai sgt pun bab masak-memasak ni
Tapi mencuba itu perlu tau!!
Nasi ambeng aku yg tak lengkap hohohooohho
Oleh kerana mee kuning xde dalam simpanan...
Iyer la kalau nasi ambeng jawa style kena ada mee goreng skali
Yang ada hanyalah serunding, sambal goreng, 
ayam sambal & ikan masin bulu ayam
Kadang2 dorang makan dengan ayam kicap....
tapi kali ni aku wat ayam sambal
Makan kena campurkan semua baru mantap

Resepi Serunding
Sebiji kelapa parut
Bahan untuk di mesin
1sudu tehjintan manis
1sudu teh jintan putih
3sudu teh ketumbar
4 batang serai
1/2 inci lengkuas sebesar ibujari
1/2 inci halia
4 ulas bawang putih
4 biji bawang merah
2 sdb lada kering blend
1/2 inci kunyit hidup ( elok guna yang fresh)
2 sdb udang kering
Asam jawa sebesar ibujari diperah airnya dengan 2 sdb air (pekat2)
Gula dan garam secukup rasa.
Semua bahan diatas dimesin sehingga halus

Cara Menyediakan:
1. Goreng kelapa tanpa minyak sehingga kelapa kekuningan sedikit. Ini adalah supaya serunding tahan lama dan tidak basi.
2. Tumis bahan2 yang di mesin sehingga garing. Masukkan gula merah sehingga gula hancur.
3. Masukkan air asam dan garam. Biarkan atas api kecil sehingga agak pekat.
4. Masukkan kelapa yang telah digoreng. Gaul rata lebih kurang 5 minit. Bolehlah diangkat

Resepi Sambal Goreng Jawa (amik kat blog kazen aku...Anawahid) tapi aku menderhaka sket dah dan tak ikut semuanya wakakakkakaa
Bahan2nya:-
2 keping tempe - dihiris n digoreng
2 keping tauhu - dihiris dadu n digoreng
2 biji kentang - dihiris n digoreng
tauhu kering n suun ( ikut suka nk bnyk mana ) - direndam n digunting
1 biji bawang besar - dihiris hehehhe aku guna bawang merah 4 ulas
2 ulas bawang putih - dihiris
5 tangkai lada kering, segenggam udang kering, 1 inci halia n lengkuas - di kisar lada kering tu aku potong kecik2, udang kering x guna, halia hiris nipis
2 biji lada merah n hijau - dihiris....aku boh lada merah je
1/2 cawan isi udang...tak letak pun hehehe
hati ayam n pedal - dihiris n digoreng...
tak letak pun hehehe
1/2 cawan kicap pekat manis - yg nih ikut suka kalo nk gelapkan sambal, biasa sambal org jawa ireng2... ekeke
1/2 cawan santan pekat...
tak letak gak wakkakakka
garam n gula secukup rasa n jika perlu

Cara2nya:-
1. Tumiskan bhn kisar sebentar n masukkan udang kacau.aku tumis bahan hirisan
2. Masukkan kicap, gaul rata n kemudian masukkan bahan yg telah digoreng terlebih dulu td bersama bwng besar, putih, tauhu kering n suun, kacau lg sehingga semua bhn2 bergaul rata.
3. Akhir sekali masukkan santan pekat, kacau sebentar hingga rata n akhir sekali perasakan dgn garam dan gula.


13 Gtau jek:

Sari Yusa Ibrahim said...

tetap mantap dah ni walaupun takde mee kuning..hilang rindu kan..

Ummi Hanie @ AnNisa Fadzil said...

akk ade darah jawa ke? sy ade tp xbrape pandai masak jawa2 style nih... sambal goreng tu , nenek sy juara gak la masa muda2 dulu di Singapura ... sampai skrg masih sedap smbl grg nyer..tp nak buat tu agak renyah kan ?

ala kak lela pandai masak aper..rajin menjamu org... ;)

p.s: jom join segmen Hanie ;)

ADEEYA said...

Hihi me pernah makan sekali je masa kat Johor. huhu pedasss. :| tapi sedap lahh hihi

norhidana said...

ish2 ni bukan org melesia kt qatar je terliur, org yg kt melesia pun terliur ni kak... alamak.... akak ni tau
kalau dh nama jawa tu nmpk nasi ambeng msti terliur kn... uh sedapnyer...

Izan Ishak said...

sedapnya kak...izan ni wpun jawa tulen, tak penah cuba masak nasi ambeng. sbb tau mesti fail bab buat serunding.

ngences ni...dah lama tak makan.

JaSSNaNi said...

wow... nampak sedap sangat.. tapi asben i sket pun tak nak sentuh kalau i beli nasi ambeng ni.. harap i sorang je nak makan sebungkus tu abis... jenuh termengah2 gak.. udah ler banyak benor dia letak.. + macam2 lauk kan..

Mamamya said...

serius aku terliur....huaaaaaa!!!! x leh jadik minggu depan balik kg aku nak buat..huuuu

Alycia said...

amboi.. nmpak sedap.. alycia xpernah mkn ns ambeng ni..

kakyong said...

memang rajin mama najla memasak...

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

selalu mkn ni:) best jugak...:) boleh try buat sndiri ni guna resepi d ats!

Shiela Latif said...

nak enkeett......

puanbee said...

perghh rajin giler akk ni masak memasak ..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

super rajin betul lela ni..kita ni huhu..blm pernah buat lg..huhu

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in