Moist Chocolate Cake

Memenuhi permintaan dak kenit
"mama buatkan kakak kek epi bday to u"
Muahahhahah bape kali nak besday ni
Tiap kali makan kek mesti epi bday to u

Seperti biasa google aje la kan
Ada beberapa resepi tp nak guna butter tu yg aku malas hahhaha
So singgah la aku ke blog KakRos
Resepi kak ros guna minyak masak aku guna je minyak jagung kat umah ni
Kek cekelat ni kukus yek kengkawan
Rasa mmg sedap...pas sejukkan kek buat toping
Hias ikut suka
Coklat M&M tu aku boh sket je 
pasal kang kalau banyak ada lak najlaa gatal tangan nak korek
Masuk esbok untuk beberapa jam
Dannnnnnnnnnn
Sedap....ala2 fudgy..nyummmm
Kat piring najlaa aku kasi sepotong aku  taburkan skali m&m
Huhuhu kek aku x berapa nak rata
Masa kukus aku balut dah loyang dengan foil
Tengah tu cam lekuk sket..tp xpe xde la cacat sangat pun
Yang penting kek sedap



Kek Coklat Moist ( Kukus)
sumber resepi: rosmarlina@jintanmanis.com 
Bahan-bahannya
2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil baking soda
3/4 ( tiga suku cawan) minyak masak (hehehe aku guna minyak jagung je)
1 cawan gula
1 cawan air suam
1/2 cawan susu pekat
1 cawan serbuk koko ( ros guna serbuk koko jenama van hauten) ( aku guna serbuk cadburry)
3 biji telur
beberapa titik esen vanila

*Untuk Topping dan Hiasan*
1/2 bar coklat masakan di campur dengan 2 sudu besar butter, 1/2 sudu besar gula halus dan beberapa titik esen vanila. guna kaedah double boiler, kemudian curah pada kek yang telah sejuk dan taburkan coklat rice diatasnya.

Cara-caranya
1. Ayak tepung gandum bersama, serbuk koko,  baking powder dan baking soda, ketepikan. Panaskan pengukus.
2 Dengan menggunakan mixer, pukul telur hingga berbuih dan masukkan gula, pukul lagi sehingga kembang dan gula hancur.
3. Masukkan pula tepung yang siap di ayak tadi, sedikit demi sedikit berselang seli dengan air suam, kacau menggunakan senduk kayu atau spatula, kemudian masukkan pula esen vanila, susu pekat dan minyak masak, kacau sebati. jangan over mix, gunakan kaedah kaup balik.
4. Alaskan acuan bulat atau petak ber ukuran 20cm dengan baking sheet, curahkan adunan di dalam acuan  dan tutup permukaan acuan dengan alumunium foil bagi mengelakkan air jatuh di atas permukaan kek dan kukus selama 1 jam ke 1 jam 30 minit, sejukkan, Selamat Mencuba.

ps: untuk toping aku buat cam di bawah:
3-5 sudu besar susu pekat
1/4 cawan serbuk koko van houten
2 sudu besar butter
2 sudu besar susu segar

Utk topping...campurkan semua bhn dan masak secara double boiler. Then bleh la curahkan kat atas kek yg dh sejuk td.. Hiaslah apa suka...Pastu simpan dlm peti sejuk beberapa jam sebelum dipotong. Taraa...dh siap...bleh la makan....

17 Gtau jek:

Salina@IbuAqil said...

Nak cikit!!!!

Zana Nordin said...

menggiurkan..
auntie nak sikit kek besday to u tu leh kerrr?

nieda said...

huwa sedapnya kek coklat

sue zainun said...

wahhhhhh amik ye resepi nih..tq

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

saya copy resepi nie ekkk..tq

ibu muslim said...

wahhh... bestnya... mmg bercita2 nk buat kek coklat ms besday muslim nanti... tq resepi...

Lelord said...

@Salina@IbuAqil jap g mama anta ek

Lelord said...

@Zana Nordin bleh2..nanti jaja anto kat umah auntie ek

Lelord said...

@nieda heheh sedap2

Lelord said...

@sue zainun sila2...cuba la sedap ni

Lelord said...

@Be Simple Beb(BSB) - threeQ copy jek...mama pun copy gak hehehe

Lelord said...

@ibu muslim wah nak kek besday yek

.: iEyLa :. said...

klu kat umah ieyla..kek ni dah jadi menu tetap tiap2 raya kak..
xckup klu wat skali kot..

bardboo said...

blh try buat ni..eh yg m&m tu, u ada check tak ingredient dia? hari tu saya ada beli m&m..sekali tengok kat ingredient tu ada E471 la..better be carefull k..

Lelord said...

@.: iEyLa :. ramai minta kek cekelat especially budak2

Lelord said...

@bardboo alhamdulillah xde E471...merangkak2 memgingatkan no dlm arabic

Sha@Mama Tina said...

waaa...syiok!

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in