Botok-botok Tenggiri

Permulaan yang baik
Ekekekkekee 1 Hari 1 Resepi
Dah lama tengok kat blog Mamamya pasal Botok-botok
Korang pernah dengar kan pasal Botok-botok Ikan
Cam aku penah la dengar cuma x pernah makan jek

Makanya sebelum balik Doha g pasar jap nak cari daun2
Huhuhuhu dah la bijak x tengok resepi
So main taram aje daun
Aku g beli daun kaduk ngan daun salam

Rini check-in dapo buat pertama kalinya
Pehhh sejak balik Mesia mmg gantung periuk uols
Ekekekkee ni la botok-botok Tenggiri aku
Sedap...btul x tipu
Kalau tak xde la darling sampai menjilat daun pisang
Seb baik daun pisang xleh makan
Walaupun daun2 aku cam lari tajuk
Tapi boleh la janji ada daun
Wakakaka lom lagi nak membungkus...mencabar betul
Nak tengok cara-caranya meh SINI



Botok-Botok


Bahan A
Lada kering
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Rempah kari
Kerisik
Asam jawa
Bahan-bahan tersebut dikisar halus, dan masak tanpa menggunakan minyak

Bahan B
Ketumbar
Jintan manis
Jintan putih
Garam, gula secukup rasa
Masukkan bahan B ke dalam A dan masaklah sehingga terbit minyak

Ulam-ulaman
Pucuk ubi
Daun mengkudu
Daun kunyit
Daun betik
Daun pisang untuk membungkus
Bila bahan-bahan rempah itu sudah masak asingkan ke dalam mangkuk. Ulam-ulaman disusun, letakkan ikan di atasnya dan bubuh bahan rempah tersebut. Bungkus dengan daun pisang dan kukus sehingga masak.

Get paid RM1000 to be in Busco's Music Video profile image

6 Gtau jek:

farhana_aziz said...

salute la dkt akak!
saya ni mmg tak pernah terpikir nak buat sendiri..bleh tryla pasni.kt penang pun takde jual botok2 ni kak..huhu.

ch@ said...

uih! tgk pun dah terliur. sedapnyaaa. bila kita boleh rasa ni kakLela?

Lelord said...

@farhana_aziz huhuhu teringin tu yg merajinkan diri mencoba

Lelord said...

@ch@ meh datang umah huhuhu

yan said...

ada daun bebuas lagi seddap kan...

Citarasa Rinduan said...

alahai..
mmg nampak nyami..
kalau dekat.. lama ayu ketuk pintu..

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in