Buah Binjai vs Buah Belinjau

Hehehehhee cerr tengok tajuk n3 di atas
Ada beza kan..kan...
Korang tau ke camne bentuk buah binjai yg aku dok heboh citer pasal sambal belacan binjai?

Info : Binjai adalah pohon buah sejenis mangga dengan bau yang harum menusuk dan rasa yang masam manis. Buah ini juga dikenal dengan beberapa nama lain seperti bin-yaa, lam-yaa (Th.), belenu (Mly.beluno (Sabah), baluno, bauno, bayuno (beberapa bahasa di Filipina), binglu(Sd.), dan wani (Bl.). Nama ilmiahnya adalah Mangifera caesia. SUMBER

Buah belinjau lak yg buat kerepek
Grrrrr aku xleh telan kepek ni...pahit
Ni le rupa buah belinjau

Info : Pokok Belinjau jarang ditanam secara intensif. Kayunya dapat digunakan sebagai bahan papan. Daun yang muda, "bunga" (baik jantan mahupun betina) dan bijinya (baik yang muda mahupun yang sudah masak) boleh digunakan sebagai sayur (misalnya sebagai sayur ulam). Biji belinjau boleh dikisar menjadi tepung dan digoreng menjadi emping atau ditumbuk dan dijadikan kerepek binjai. Rasanya kerepeknya pahit sedikit dijadikan sebagai makanan ringan.
Sebagai sumber makanan, biji belinjau mengandungi kadar urea yang agak tinggi dan oleh itu, tidak sesuai dimakan pada jumlah yang banyak terutama bagi mereka yang menghadapi masaalah gaut. SUMBER


Belum digoreng
Selepas digoreng

21 Gtau jek:

ct said...

Buah binjai...yg dh masak ranum sedap buat sambal :) ishhh tingin lak...:)

ajumohit said...

gud info ni, taktau pon asal rupa buah keropok tu hehehhe

AYuNG said...

kopok pahit tuh ker?

LYAfrina said...

suka makan kerepek ni... kat sini pgil buah ninja...

Mamamya said...

dua2 aku tahu rupa parasnya....belinjau tu aku suka makan...kat umah nyai byk dulu tanam pokok tu...buahnya direbus n makan camtu jer...pucuknya blh buat sayur air...sedap!! kerepek belinjau pun i likeeee..heheheeee w'pun pahit tp sedap.... binjai je x try lagik....

Shiela Latif said...

kat umah aku ada sekotak ling kerepek belinjau ni...bapak aku gi tanjung balai aritu...sedap gilerrr dia tak pahit sangat...handmade...ketuk kai tangan giteww...dap ling dapp...kecor aku tengok sambal ko semalam...makan ngan ayam goreng berempah, ngan nasik panas2...mmg mantop!!

Mama Hanim said...

pahit wooo tp sedap hehe...

eB ezrin said...

pahit kan?

Lelord said...

@ct beshh kan..dh wat sambalbelacan..pedas2 masam2

Lelord said...

@ajumohit ekekkekee ni tau makan aje la ni ek

Lelord said...

@AYuNG aah pahit...x suka

Lelord said...

@LYAfrina ooo belah sana buah ninja ek...ada samurai skali tak ekekkee

Lelord said...

@Mamamya walahhh aku mmg x leh telan kepek ni...pahitttt

Lelord said...

@Mama Hanim sedap ek? x suka wakkakaka

Lelord said...

@eB ezrin aah pahit la yanggg

Lelord said...

@Shiela Latif hahahhaha sedap btul mkn semalam takyah lauk lain ayam goreng ngan sambal belacan, bilis kicap tu sampingan. takyah kuah2 bagai..nanti potong lak rasa sambal belacan binjai

sue zainun said...

mmm first time tgk 2 buah nih..hehehehe..slama ni xtau pun. :)

Puan Kutu said...

buah binjai tu buah bacang ka?hahaha konpius lg pasal 1st time tahu pasal kewujudan buah nie.yg buat kepek tu mmg tahu.walaupun pahit,bila dh lama2 makan sedap..keke

Cik Suheela said...

buah binjai ni masam betul ek..bentuk dy mcm kentang hik2..kerepek belinja paling besttt mkn wktu minum petang :D

puanbee said...

oh ni ler rupanya ... baru bee tau pernah makan kepek tu pahit giloss tp ada yg kurang pahit juga bila makan lama2 sedap pulak rasanya ..

MakNgah said...

dulu kat umah saya ada pokok ni. buat main masak2 je.

keropok tu memang pahit. mula2 makan mmg xsedap tapi cuba byk kali baru rasa sedapnya.

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in