Magelek La Pulak

Nampak Kak Yatie up entri pasal vadei
Dalam kabinet pun mmg ada kacang dhal
Zasss aje la

Citer pasal vadei ni kan
Dulu masa peknen kan najlaa selalu makan vadei
Opis kat Jalan Barat PJ 
Kalau nak vadei sedap kat area Masjid Jamek
Selalunya messenger opis la yg belikan
Tak jemu-jemu makan sensorang lak tu
Orang lain takleh mintak wakakkaa
Bila opis kena pindah kat Ming Building, Jalan Bukit Nanas
Lagi la heaven kan seberang jalan je kawasan masjid jamek
Macam-macam ada 
Pasar malam Jalan TAR lagi
Sogo muahahhaa
Panjang sket langkah naik lrt menuju KLCC
Hmmm rindunya dgn kengkawan kat Cimb Express

Ok meh tengok rupa paras vadei aku ni
Cantik dah ni kan
Rasa je tatau napa kalau yg beli tu lg sedap hahaha
Tp darling kata ni pun dh ok
Ntah bape keping aku bungkuskan bawak g kije td
Takpe lengkali leh cuba biar smpai betul-betul sedap

BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 250 gram kacang dhal, cuci dan rendam 4 jam
  • 1 biji bawang besar, dadu kecil
  • 1 camca teh jintan manis
  • 2 tangkai cili kering, gunting kecil2
  • 1 tangkai daun kari, dilurut
  • Garam secukup rasa
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Toskan kacang dhal tadi, kemudian kisar hingga hancur, kalau masih ada sedikit biji2 kacang dhal pun tak mengapa. Kisar tanpa air. (mat guna food processor). Tuang ke dalam bekas.
  2. Masukkan jintan manis, cili kering, bawang besar dan daun kari (kalau daun kari anda besar, hiris sedikit). Gaul rata dan tambah garam secukup rasa. Biar sekejap.
  3. Ambil sehelai plastik bersih, sapu dengan sedikit minyak makan, dan ambik anggaran 1 camca besar penuh adunan vadai, bulat2 dan leperkan sedikit. Susun atas loyang yang telah dialas plastik dan juga disapu sedikit minyak. Buat hingga siap.
  4. Goreng dalam minyak sederhana panas hingga kuning keemasan, angkat dan toskan. Jika suka, boleh juga masukkan beberapa helai daun kari dalam minyak gorengan tadi bagi menambah aroma. Boleh hidangkan untuk minum petang... Selamat mencuba!!..




10 Gtau jek:

Chekgu Azrine said...

suka jgk vadei!!

Yatie said...

cantik dan comel2 je vadei Lela....biasalah kalau buat sendiri kenyang di buatnya..kalau orng yg buatkan semuanya sedap jek...he3..

mamalieyna said...

rajin mencuba...takpe, nnti try lg sure sedap jdnya..rupa dh cun dah..hehe~

norhidana said...

sedap nyer kak... ni antara masakan india yg paling dana suke...rasa nk bt gk lah

dulu masa peknen kan aiyan blh dikatankn 3kali seminggu msti beli vade kt psr mlm tmn melawati, sedap sgt yg bt nyer india... mmg syok sgt rangup...

NEKCIK said...

salam Lelord...ok pass..boleh bukak warong kat doha..mesti pak arab suker

Mama-ILuvU said...

Salam Mama Najlaa, kunjungan balas dari Mama-ILuvU :-)

Saya pun feveret kuih wadeh ni...paling suke kalau kacang dal tu tak hancur..tumbuk kacang dgn lesung jer..so x hancur sgt...bila goreng, krup krap krup krap ;-)

Dah follow u , follow me back ya :-)

Jaa said...

suka juga vadei ni...

Mamamya said...

btl la..aritu aku buat pun x sesedao yg beli kat paso mlm...aku suka yg rangup2...

Marsha~ said...

Mcm vadey je eh....

Lelord said...

@Marsha~ mmg vadei pun...ada yg panggil magelek

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in