Pertama Kali Dengan Kuih Lompang

Makanan lagi
Ya ampuunnnnnn
Rasanya entri seterusnya pun berkisar makanan jugak
Jangan maraaaa eeee

Last week nampak Ayu CitarasaRinduan upload kuih lompang kat FB
Nampak tu bersusun je kuih lompang Ayu
Hehehhehe aku pun ada semalam petang la buat
Puas skodeng resepi..kat HazelMyR, blog Kak Yatie, Blog CMG
Ada jugak resepi yang menggunakan air kapur
Tapi ketiga-tiga link kat atas nun mmg x guna yek
Aku guna resepi Kak Yatie
Ni 1st time aku makan kuih lompang 
Tak penah seumur hidup makan
Kalau g pasar malam mmg la penah nampak tp xde rasa nak membeli pun
Setakat kuih kaswi tu aku tau la rasa camne
Tadi pas dh golekkan dgn kelapa parut aku pun rasa
Hmmm camni ke rasanya
Tunggu juri tetap bangun tido nak g kije aku sajikan kuih lompang utk minum petang
Katanya mmg cenggini la rasa kuih ni
Hahhahaa x penah makan ke darling tanya
Ekekekee

Bahan-bahan
  • 2 1/2 cawan Tepung Beras
  • 1/2 cawan Tepung Sagu/tpng ubi
  • 1 cawan Gula
  • 1 sk esen rose
  • 4 cawan Air (2 cawan campur dgn Tepung dan 2 cawan masak dgn gula)
  • Daun Pandan

Cara-cara

  1. Satukan tepung beras & tepung sagu dalam mangkuk.
  2. Lalu, gaulkan bersama 2 cawan air dan ketepikan dahulu.
  3. Masak gula bersama 2 cawan air dan daun pandan hingga mendidih.(sejukkan sebentar/suam)
  4. Tuangkan air gula kedalam adunan tepung dan gaul rata. Tapiskan.
  5. Masukkan sedikit esen rose. Gaul rata. Asingkan kepada 2-3 mangkuk. Lalu warnakan dengan warna kegemaran anda.
  6. Panaskan kukusan, bila mendidih, letakkan acuan di dalam kukusan dan biarkan panas selama 5min.
  7. Lalu tuangkan adunan ke dalam acuan dan kukus selama 20min.
  8. Sajikan bersama kelapa parut yang telah dikukus bersama sedikit garam dan daun pandan.



21 Gtau jek:

Sari Yusa Ibrahim said...

cantiknyaaaaaa lompang ko, Lord!

Saya Disini said...

cntiknye...sedp ni

cik Jue Aka Ibu Farisyah said...

comelnya.......kuih lompang dia...

Anum said...

nampak sedap je

ADEEYA said...

Ohh nama kuih ni kuih lompang, baru tauu hhehe

Chekgu Azrine said...

CANTIK..rasa sayang nak makan..hehehe

Lelord said...

@Sari Yusa Ibrahim heheee tengkiu2

Lelord said...

@Saya Disini tapi tak kena dgn tekak la huhu lebih suka kaswi

Lelord said...

@cik Jue Aka Ibu Farisyah muahahaha berkaler

Lelord said...

@Anum nampak je cam sedap hahhaha, tp lebih suka kuih kaswi

Lelord said...

@ADEEYA hahahha tu sebab berlobang tgh la namanya lompang

Lelord said...

@Chekgu Azrine kalau tgk CMG punya lagi sayang nk makan tau

Mamamya said...

serius cantik giler kuih ko...buat aku rasa nak makan plak kuih ni..dah lama aku x makan...klu mak aku buat dia letak air kelapa...

tgk ko buat ni cantik jer...aku ikut je lah resepi nih... :)

eB said...

canteknyer warna dier... nakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk :)

Lelord said...

@Mamamya muahahah mana la aku nk cari air kelapa kan takkan air kelapa dlm tin kot.

CMG pya resepi guna air kelapa

Lelord said...

@eB hahaha eB ni menu semalam maknanya dah habis la kan

norhidana said...

sedapnyer kak... dana nih, kalu nk cube bt kuih yg manis ngn kukus2 ni mmg fail

norhidana said...

sedapnyer kak... dana nih, kalu nk cube bt kuih yg manis ngn kukus2 ni mmg fail

Anonymous said...

warna biru terlebih suntik nampaknye :D

FARHANA AZIZ said...

sis, kaler lompang tu memang menggoda tau~auwwww.hehehe

macam nak try tapi kite kureng sket kueh ni..

shahdiana said...

selalu tengok kaler coklat & pandan je...ni dah bermacam kaler...menarik sangat...

 
Copyright © Mama Najlaa Punya | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in